وی گفت: در این شیوه مقرر شده تقاضای موجود در بازار کنترل شود، در غیر این صورت امکان دلال بازی و دامن زدن به قیمتها وجود دارد.
بادکوبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص احتمال بازگشت قیمت گذاری
ها به شورای رقابت بیان داشت: در شرایط فعلی مطابق فرمول پنج درصد زیر قیمت
بازار که از سوی سازمان حمایت تعیین شده، به فروش محصولات میپردازیم.
وی ادامه داد: قیمت هر خودرو از ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه و ۲۰ درصد
هزینههای دستمزد و سربار تشکیل شده که در بخش مواد اولیه اطلاعات آن شفاف
بوده و از سوی همگان قابل دسترس است.
بادکوبه ادامه داد: مواد اولیه
همچون فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی در ماههای گذشته با افزایش
قیمت مواجه شده و سایپا به عنوان یک بنگاه اقتصادی نمیتواند محصولات خود
را با زیان به فروش برساند.
قائم مقام امور اقتصادی و مالی گروه سایپا
خاطر نشان کرد: یکی از دلایل زیان ۶ هزار میلیارد تومانی سال گذشته سایپا
قیمتهای دستوری محصولات آن بوده است. پرسش ما این است چرا شورای رقابت
وارد کنترل و نظارت قیمتهای محصولات نظیر مس و مواد پلیمری نشده است؟
وی در خصوص خودروهای رسوب کرده در کف کارخانه، خاطرنشان کرد: تامین برخی
قطعات این خودروها با مشکل مواجه شده بود، اما به دنبال تعامل با قطعه
سازان برای واردات آنها هستیم.
بادکوبه بیان داشت: مشکلات مختلفی از
جمله بحث های بانکی و انتقال ارز سبب شده تا سازندگان خارجی نتوانند قطعات
مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهند، اما با کمک بانک مرکزی راهکارهای
لازم اتخاذ شده است.
وی همچنین به پویش ملی داخلی سازی قطعات در سایپا
اشاره کرد و گفت: مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در ۶ ماه آینده قطعات
خارجی مورد نیاز را داخلی سازی کرده و وابستگی ها را به حداقل برسانیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: به این ترتیب و با واردات قطعات مورد نیاز، طی
یک ماه آینده ۸۰ درصد خودرهای ناقص کف کارخانه را تجاری کرده و در اختیار
مشتریان و ثبت نام کنندگان قرار خواهیم داد.
پراید ۱۸.۵ میلیون تومانی
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص انتشار گزارش عملکرد مالی سال ۹۷ سایپا و مطرح شدن
ارقامی نظیر پراید ۱۸.۵ میلیون تومانی در آن، توضیح داد: در ۱۰ ماهه پارسال
پراید را با قیمت در نظر گرفته شده از سوی شورای رقابت یعنی ۲۱ میلیون و
۹۰۰ هزار تومان به فروش می رساندیم، در بهمن و اسفندماه نیز که قیمت های
جدید از سوی سازمان حمایت اعلام شد از آنجایی که تعهدات معوق داشتیم،
خودروها را با همان قیمت های قبلی به فروش رساندیم.
بادکوبه ادامه داد:
۱۳.۵ درصد از قیمت ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی یاد شده مربوط به ارزش
افزوده (۹ درصد)، عوارض شماره گذاری (سه درصد) و هزینه های بیمه شخص ثالث،
ارسال از طریق پست و ناجا است که با کسر آنها به رقم فروش خالص ۱۸ میلیون و
۵۰۰ هزار تومانی می رسیم که در گزارش های مالی درج شد.
وی درباره زیان
۱۲۳ تومانی هر سهم سایپا در سال گذشته در حالی که هر برگه سهم شرکت سایپا
همان زمان ۱۲۵ تومان ارزش داشته نیز گفت: امروز در یک جنگ اقتصادی به سر می
بریم و در برخی موارد افزایش قیمت نهاده ها تا ۳۰۰ درصد نیز اتفاق افتاده،
بنابراین اینکه در مجموع نیز زیان اتفاق افتاده باشد دور از ذهن نیست.
سایپا خودروساز نخست کشور در اردیبهشت ماه
قائم
مقام امور اقتصادی و مالی گروه سایپا اظهار داشت: این گروه با تولید ۴۲
هزار و ۸۵۱ دستگاه خودرو در اردیبهشت ماه، بیشترین تعداد تولید محصول در ۱۰
ماه گذشته را به ثبت رساند و عنوان برترین خودروساز کشور را از آن خود
کرد.
وی افزود: با این حال تولید محصولات مونتاژی این گروه کاهش داشته و
به دنبال جایگزینی آنها با محصولات جدید و جلب رضایت مشتریان هستیم.
بادکوبه خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته کاهش سرمایه در گردش این شرکت را
به دلیل افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده های تولید شاهد بودیم که در این زمینه
بخشی از آن از طریق تسهیلات بانکی و همچنین انتشار اوراق با کمک بورس
جبران شد.
وی از جذب دوهزار میلیارد تومان نقدینگی این شرکت که در
شورای اقتصاد مقاومتی تصویب شده بود خبر داد و گفت: برنامه این گروه انتشار
هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق بود که ۷۰۰ میلیارد تومان آن در اسفند
پارسال منتشر و بقیه طی ۲ هفته آینده منتشر خواهد شد.
این مقام مسئول
سایپا ادامه داد: برای تامین نقدینگی مالی مورد نیاز شرکت در سال ۹۸ نیز از
طریق فروش دارایی های مازاد و انتشار اوراق بدهی برنامه ریزی شده است.